W niedzielę wieczorem we wrocławskiej katedrze z błogosławieństwa Jego Ekscelencji abpa Wrocławskiego i Szczecińskiego Jerzego, odbył się koncert „Ukraińska muzyka sakralna” w wykonaniu chóru Narodowego Forum Muzyki.
Chór pod batutą Lionela Sowa wykonał “Liturgię uroczystą” urodzonej w Kijowie w 1939 roku kompozytorki Łesi Dyczko. Łesia Dyczko jest ukraińską kompozytorką, pedagożką, a także animatorką życia muzycznego, której twórczość koncentruje się wokół muzyki wokalnej oraz wokalno-instrumentalnej. Obecnie uznawana jest za czołową przedstawicielkę twórczości chóralnej w Ukrainie.
Nie bez znaczenia pozostaje także fakt, że była pierwszą ukraińską kompozytorką, która zaczęła tworzyć muzykę cerkiewną po Rewolucji Październikowej. Dyczko jest autorką m.in. oratoriów, kantat, oper oraz pieśni chóralnych. Jej dzieła są wykonywane podczas festiwali i koncertów na całym świecie, m. in. w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Wielkiej Brytanii czy krajach europejskich. Artystka była wielokrotnie nagradzana, w tym także Państwową Nagrodą im. Szewczenki, będącą najwyższym odznaczeniem w dziedzinie kultury.
Liturgia uroczysta powstała w 1999 roku we współpracy ze słynnym dyrygentem, założycielem i wieloletnim liderem Chóru Kijowskiego, Mykołą Hobdyczem. Pomimo tego, że kompozycja powstała ponad dwadzieścia lat temu, nieustannie zachwyca oryginalnością środków, po które sięgnęła Dyczko. Partytura utworu czerpie z modernizmu, jednocześnie odwołując się do rozmaitych motywów folklorystycznych, a zarazem dawnych tradycji muzyki kościelnej. Kanwą jego warstwy tekstowej stała się ukraińska Liturgia św. Jana Chryzostoma. Potęga brzmienia dzieła mieniącego się całym spektrum muzycznych barw zachwyca kolejne pokolenia artystów i melomanów.