9 czerwca odbył się II Oleśnicki Festiwal Słowiańskiej Muzyki Sakralnej „Głagolica”. Organizatorem była Biblioteka i Forum Kultury w Oleśnicy oraz Parafia Prawosławna p.w. Zaśnięcia Przenajświętszej Bogarodzicy. Festiwal jest realizowany w formule konkursowej z udziałem chórów, które dokonały wcześniejszego zgłoszenia. Chóry muszą wykonać 2 utwory cerkiewne, 1 utwór polskiego kompozytora i 1 utwór dowolny.
Impreza objęta była honorowym patronatem: Jego Ekscelencji, Najprzewielebniejszego Jerzego, Prawosławnego Arcybiskupa Wrocławskiego i Szczecińskiego, Burmistrza Miasta Oleśnicy Michała Kołacińskiego oraz Starosty Powiatu Oleśnickiego Wojciecha Kocińskiego. Patronat medialny sprawuje Panorama Oleśnicka.
Celem Festiwalu Chóralnego jest prezentacja dorobku słowiańskiej muzyki sakralnej, popularyzacja wysokich wartości artystycznych i duchowych muzyki chóralnej oraz wymiana doświadczeń pomiędzy uczestnikami, dyrygentami i animatorami życia muzycznego. Pomysł Festiwalu Słowiańskiej Muzyki Sakralnej „Głagolica” wiąże się z historią Oleśnicy, a dokładnie z historią jednego z kościołów, w którym obecnie mieści się cerkiew prawosławna p.w. Zaśnięcia Przenajświętszej Bogarodzicy. W roku 1380 książę Konrad II ufundował w Oleśnicy opactwo benedyktynów słowiańskich pod wezwaniem Bożego Ciała. Benedyktyńscy „bracia słowiańscy” - zwani też “głagolaszami”, to odłam zakonu, który w Pradze, w klasztorze Emaus, za czasów Karola IV wprowadził obrządek liturgiczny tzw. słowiański według św. Cyryla i Metodego. W obrządku tym odprawiano liturgię w języku staro-cerkiewno-słowiańskim (za zgodą papieża), choć w Europie językiem liturgicznym była łacina. Niestety po 120 latach działalności, ostatni na Śląsku bastion misji św. Cyryla i Metodego upadł. W 1965 roku historia zatacza koło i w mury najpierw wieży, później kościoła wraca język staro-cerkiewno-słowiański w liturgii.
Tradycję św. Cyryla i Metodego związaną z historią Oleśnicy potraktowano jako łącznik między Wschodem a Zachodem, prawosławiem i katolicyzmem, a zarazem wspólny element kultury większości narodów słowiańskich, który chcemy usłyszeć w utworach sakralnych wykonywanych przez chóry.
W ramach festiwalu odbyły się przesłuchania chórów, warsztaty chóralne prowadzone przez dr Lucię Bérešovą, koncert towarzyszący „Między Wschodem a Zachodem” z udziałem Chóru Campanella PSM I st. w Sycowie i Oleśnickiego Chóru Kameralnego Appassionata pod dyrekcją Edyty Szostak-Kirzyc oraz koncert laureatów.
Zmagania chórów oceniło jury w składzie: prof. dr hab. Włodzimierz Wołosiuk- przewodniczący jury, dr hab. Iwona Wiśniewska- Salamon prof. UZ, ks. Grzegorz Cebulski.
W tegorocznej edycji festiwalu przyznano następujące nagrody:
Złoty Kliros w kategorii chóry jednorodne: Chór Polirytmia z Zielonej Góry dyrygent Nataliya Golub (nagroda Dyrektora BiFK)
Złoty Kliros w kategorii chóry mieszane: Chór Ars Cantandi z Wrocławia, dyrygent Anna Grabowska-Borys (nagroda Starosty Powiatu Oleśnickiego)
Srebrny Kliros w kategorii chóry kościelne: Chór Basilica Cantans z Wrocławia, dyrygent Mirosława Jura-Żegleń
Wyróżnienie za zainteresowanie muzyką cerkiewną dla Zespołu Wokalnego Pauza ze Zbąszynia, dyrygent Krzysztof Klorek
Nagrody specjalne:
Nagroda za najlepsze wykonanie utworu cerkiewnego: Chór Basilica Cantans (nagroda Jego Eminencji Jerzego, Prawosławnego Arcybiskupa Diecezji Wrocławskiej i Szczecińskiej)
Nagroda za najlepsze wykonanie utworu polskiego kompozytora: Chór Ars Cantandi (nagroda Burmistrza Oleśnicy)
Nagroda medialna: Chór Polirytmia (nagroda Panoramy Oleśnickiej)
Dziękujemy wszystkim uczestnikom II Oleśnickiego Festiwalu Słowiańskiej Muzyki Sakralnej „Głagolica” chórzystom, dyrygentom, jurorom oraz partnerom, którzy wspomogli nas przy organizacji imprezy. Gratulujemy nagród i wyróżnień. Życzymy wiele radości ze wspólnego śpiewania i wielu, wielu sukcesów na polu artystycznym. Mam nadzieję, że spotkamy się w czasie kolejnej edycji w Oleśnicy.
Zdjęcia: archiwum festiwalu